Jak se správně obléct na pracovní pohovor ?

Jdete k pohovoru a máte strach, že v černém kalhotovém kostýmu budete působit tak, že se ucházíte o místo v pohřebním ústavu? A nebo si myslíte, že červené lodičky jsou moc nápadné a provokativní? V tomto článku vám poradíme jak si díky oblečení zvýšit  své šance a zároveň se cítit pozitivně a pohodlně.

 xphoca_thumb_l_img_8055_zmena,P20velikosti.jpg.pagespeed.ic.nlkkThMC-l

Oblečení a způsob jeho oblékání hrají v našich životech dnes a denně značnou roli. Přeci jen jak se lidově říká „ šaty dělají člověka“ a i když půjdete na první schůzku s nápadníkem, který vám už několikrát poslal květiny a touží se s vámi vidět, tak i když se ucházíte o zaměstnání hraje výběr oblečení nemalou roli. S tím, že když se jdete ucházet o zaměstnání je většinou předem vždy jasný průběh, i když milé dámy schůzka se šarmantním mládencem, který na vás zvrhne sklenku vína a nabízí vám svou pomoct má jistě taky své kouzlo.

Dříve než se pustíte do samotného vybírání vhodného kostýmu ujasněte si, o jakou pracovní pozici máte zájem. Pokud se například ucházíte o místo pokladní je nevhodné, abyste se oblékla do elegantního kostýmku, který by vám mohla závidět leckterá asistentka ředitele mezinárodní společnosti. Tak zase na druhou stranu, pokud se jdete ucházet na místo takovéto asistentky nepůjdete zcela jistě ve vytahaných kalhotech a v mikině.

Když si tedy vyberete zaměstnání, tak si zjistěte v první řadě nějaké informace o dress code na požadovanou pozici. Jsou různé škatulky očekávání a v určitých částech byznysu jsou opravdu diametrální rozdíly. Větší organizace s důrazem na spolehlivost a solidnost (banky, pojišťovny, právnické kanceláře) vyžadují daleko konzervativnější oblečení než povolání založená na kreativitě a invenci (reklama, média, zábavní průmysl). Pokud se opravdu jedná o vámi vytoužené pracovní místo a chcete mít co největší jistotu, že jej získáte, tak krom patřičné přípravy vašich znalostí o firmě a potřebných znalostí a samozřejmě pokud to je možné. Navštivte onu firmu jako klientka ( nemusíte si hned zřizovat žádnou službu) a okoukněte systém oblékání jednotlivých zaměstnanců. Případně pokud je naproti firmě nějaká kavárna, jděte si do ni s kamarádkou sednout a při debatě s ní se můžete po očku koukat na některé zaměstnance, co půjdou kolem a zcela jistě se určitě minimálně jeden zastaví v kavárně, kterou má před zaměstnáním. Všímejte si jak chodí oblékané ženy ve stejné společnosti, jaký typ bot používají, kabelky, styl líčení …

 

„Méně je někdy více“

Kolikrát se stane, že ve snaze zaujmout  toho na sebe dáte více, než by jste si opravdu vzala a nebo použijete i jiný make-up a ještě tamto a tohle a tohohle je málo a pak to zkrátka přeženete. Personalistům však záleží především na tom, abyste zapadly do obecného charakteru organizace a mezi ostatní zaměstnance. Vsaďte na jednoduchost, buďte elegantní, ale zase ne příliš dokonalé (pokud přijdete ve značkovém kostýmku, který by si nemohla dovolit ani manželka ředitele společnosti je jasné že vaše šance se spíše zmenší).

Někdy to přeženete i s velkým výstřihem. Je jasné, že jej používáte jako svou „ tajnou“ zbraň a přiznejme si, v některých situacích vám může výstřih opravdu pomoci. Ať to je při debatě s nabroušeným policistou, který se vám chystá dát pokutu, protože jste jedním kolem zaparkovala na obrubníku a nebo třeba při zkoušce z pozemkového práva, kdy vám vypadne nějaká, pro zkoušejícího důležitá, informace. Ovšem pokud narazíte na profesionála sice se podívá, ale zavrhne vás při samém počátku pohovoru a to jste si třeba nestihli ani potřást rukou, pohovor s vámi sice udělá, ale šance máte i tak malé. Nikdo přeci nechce mít ve firmě vyzývavou a provokativní ženu, která by sázela jen na jedno.  A pokud jde o práci v týmu, raději přijme méně nápadnou a méně sexy uchazečku, která nebude upoutávat pozornost jiných pracovníků a nebo je třeba i svádět ? (ano i takto může myslet leckterý/á personalista/ka , a některé takovéto myšlení mají přímo nařízené od šéfa)

phoca_thumb_l_bar_0009_resize

Když se podíváme na vrcholný management můžeme si všimnout, že dámy které zastávají vysoké funkce moc dobře vědí jak se odlišit od běžných sekretářek a nebo řádových asistentek. Například místo svetříku i když pěkného si přehodí přes sebe sako a nebo elegantní koženou bundičku.  Zatímco asistentce stačí vkusná jednoduchost, tahle dáma světu ukazuje právě kvalitu. Investuje do dražšího a nadčasového oblečení, takže její šatník se obejde i bez aktuálních módních výkyvů. Ani ona si však nemůže dovolit příliš vyčnívat ze zavedené firemní kultury okázalým vzhledem.

 

Čím nemůžu nic pokazit ?

Dobrou volbou je pro nejisté okamžiky, kdy jste neměla moc šanci si o firemním dress code něco zjistit tzv. tah na jistotu a to ve formě mužského přístupu k oblékání (nemyslíme Frantu zedníka, který chodí stále v jednom a je mu jedno, že je na něm vidět co za celý týden jedl).  Ale dobře střižený střižený kalhotový kostým s vhodnou košilkou, ve kterém vyniknou ženské křivky vám spolu s podpatky dodá autoritu  a elegantní vzhled.

 

http://www.verino.cz/
http://www.verino.cz/

 

V některých situacích jak jsme se již zmínili, může sázka na barvu černo-bíla působit nudně a nebo nevhodně. Proto je vhodné se kouknout i po jiných barvách například šedá, hnědá a nebo tmavě modrá a béžová…

 

http://www.verino.cz
http://www.verino.cz

 

Na závěr ještě poradíme, aby jste si vyzkoušela svůj outfit před zrcadlem a případně se v něm zkusila lehce projít. Jde přeci o to, aby jste vypadala dobře a elegantně po všech stránkách, pokud na vás ale bude na první pohled patrné, že při nošení vámi vybraného kostýmku spíše trpíte pak se úspěch patrně taky nedostaví. Také si vyzkoušejte, jak vám kostým padne v okamžiku, kdy vás vidí personalista nejvíce a to je hlavně v sedě. Pokud během pohovoru zjistíte třeba, že vaše sukně je příliš krátká, že se vám rozepíná halenka, kalhoty praskají ve švech vaše šance se rapidně snižují. Vychytejte všechny mouchy a poté si sama sobě odpovězte na otázku zda se hodíte v tomhle oblečení na vámi požadovanou funkci.

 

 

 

Pokud se sama sobě líbíte a cítíte se spokojeně a pohodlně pak máte vyhráno! Tedy alespoň co se týče vašeho oděvu.

Autor: Bc. Petr Polák

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *